De kracht van een goed LinkedIn profiel
Het hebben van een LinkedIn-profiel heeft enorm veel voordelen. Het profiel maakt het eenvoudiger om je netwerk op de hoogte te houden van veranderingen in je functie of contactgegevens. Als er iets verandert hoef je dit alleen maar aan te passen. Je kunt zelf aangeven of de aanpassingen wel of niet kenbaar worden gemaakt, middels een bericht aan jouw netwerk, of niet. Zelf blijf je natuurlijk ook op de hoogte van de veranderingen bij de mensen in jouw netwerk. Maar een account bij LinkedIn biedt je nog meer voordelen:
- je bent zichtbaar voor recruiters die LinkedIn afstruinen op steekwoorden en zo misschien wel op jouw profiel uitkomen;
- je kunt op je profiel (onderaan) aangeven dat je geïnteresseerd bent in nieuwe banen;
- je vergroot je zichtbaarheid voor jouw vakgenoten en potentiële werkgevers of opdrachtgevers;
- je kunt binnen LinkedIn op relevante steekwoorden gevonden worden; hoe vollediger je je profiel invult hoe beter je gevonden wordt;
- je kunt jezelf actief gaan profileren als deskundige door te reageren op vragen van anderen, door regelmatig relevante informatie te posten en door je te mengen in discussies;
- je netwerk wordt op een eenvoudige manier enorm veel groter doordat je ook tevoorschijn komt in de resultaten van de mensen uit jouw netwerk;
- je kunt actief op zoek gaan naar verloren contacten;
- je kunt van elkaar leren door informatie te delen op LinkedIn;
- door je profiel op LinkedIn te plaatsen toon je aan dat je van internettechnieken gebruik kunt maken en dus goed op de hoogte bent;
- andere mensen kunnen jou aanbevelen (recommendations) waardoor je profiel op een eenvoudige manier meer status en gewicht krijgt voor mensen die jou niet kennen;
- je blijft op de hoogte van waar vrienden en collega’s werken;
- je kunt door middel van ‘advanced search’ naar organisaties zoeken waar mensen met jouw werkervaring en opleiding werken en naar deze organisaties bijvoorbeeld een open sollicitatiebrief sturen;
- wanneer je op sollicitatiegesprek wordt uitgenodigd kun je op LinkedIn zoeken naar informatie over je gesprekspartners en aanknopingspunten vinden voor het gesprek;
- wanneer je naar een nieuwe klant gaat is het handig om op LinkedIn te kijken of er extra aanknopingspunten zijn voor een succesvol gesprek;
- je kunt LinkedIn gebruiken bij het ontwikkelen van je personal brand.
Is het wel echt nodig zo’n LinkedIn-profiel?
Misschien voel je een bepaalde weerstand tegen LinkedIn. Enkele bezwaren die ik de afgelopen jaren gehoord heb zijn:
- ik heb het te druk om me daar mee bezig te houden;
- de oude manier was toch ook goed;
- het gaat me vast niets opleveren;
- ik heb niet genoeg te bieden voor LinkedIn;
- mijn netwerk is veel te klein en heeft niet veel te bieden;
- het is meer iets voor jongeren;
- niemand doet iets met LinkedIn, die profielen ‘staan er maar’;
- ik wil toch niet van baan veranderen;
- LinkedIn is in de Engelse taal en daar ben ik slecht in.
Soms zijn deze bezwaren gebaseerd op een gebrek aan informatie over of ervaring met LinkedIn. Of op een te lage dunk van de eigen werkervaring en het eigen netwerk.
Met LinkedIn kun je jezelf juist gaan zien als een professional met een eigen aanbod aan werkervaring, opleiding en ambitie die goud waard is. In plaats van bang te zijn om op LinkedIn te staan, kun je een profiel gaan opstellen waar flair en zelfverzekerdheid vanaf straalt.